Zoek de verschillen! Ook in je projectteam

Auteur:
Frank Westervoorde
Leestijd: 4 min.
Geplaatst op 9 mei 2019
Terug naar overzicht

In de voorbereiding van een project is naast de business case (onze vorige blog:  De noodzaak van een goede business case) de samenstelling van het projectteam een belangrijk onderdeel. Het is verleidelijk om gelijkgestemden aan te trekken. Dat geldt zowel voor de operationele omgeving als voor projectorganisaties. Het is natuurlijk heerlijk als je je herkent in collega’s en projectgroep leden, mensen met dezelfde karaktereigenschappen en specialismes. Dat klikt fijn, maar pas op. Trap niet in deze fout! Een sterk team is een gemengd team.

“Je kan alleen echt veranderen als je team uit een breed pallet aan mensen bestaat”

Een verandering tot stand brengen

Je kan alleen echt veranderen als je team uit een breed pallet aan mensen bestaat. Hier moet je alert op zijn. Als je dat niet bent, maak je onbewust de meest voor de hand liggende selectie en keuzes. Dan sta je stil en dat is nou net wat je over het algemeen niet wilt. Met een project wil je een verandering tot stand brengen. Dat lukt alleen als je team gemengd is, hoe moeilijk dat ook is. Maar ik zal een geheimpje verklappen. Werken in een project is ook moeilijk. Voor iedereen. Van techneut tot marketeer en van accountmanager tot uitvoerder. Neem op voorhand dus de tijd om te sturen op de samenstelling van je projectteam.

Andere blik

Als wij een bedrijf helpen met het optimaliseren van een proces of het implementeren van een systeem, zijn de (interne) projectteams echter al vaak samengesteld. Meestal zijn dat mensen van dezelfde kleur en specialismes. In ons geval – in de maakindustrie – zijn dat erg vaak technisch gedreven mensen. Voor veel zaken zijn die erg handig, maar soms heb je ook een andere blik nodig. Iemand die ‘erboven hangt’, iemand die in mogelijkheden in plaats van beperkingen denkt, iemand die goed op de winkel kan passen, maar ook een ideeëngenerator en iemand die – los van de inhoud – gevoel heeft voor de wensen van de klant. Het mixen van verschillende eigenschappen en talenten maakt een team rijker. Teamleden van een gemixt team stellen bovendien veel vaker belangen van het bedrijf vóór hun eigen belangen.

“Mensen worden in een inhoudelijke discussie uitgedaagd ‘out of the box’ te denken”

Brown Paper sessie

Het is onze taak om dat bloot te leggen, om mensen uit hun comfortzone te halen, om mensen met hun neus op de feiten te drukken. Want hé, we willen toch veranderen?! Anders is het project niet nodig en kunnen wij net zo goed weer naar Hengelo vertrekken. Om die verschillen op tafel te leggen, beginnen wij altijd met een Brown Paper sessie. Daarmee wordt in gezamenlijkheid het proces in beeld gebracht, zodat voor iedereen duidelijk wordt uit welke stappen deze bestaat, wat de benodigdheden zijn en wie erbij betrokken is. Mensen worden in een inhoudelijke discussie uitgedaagd ‘out of the box’ te denken. Het doorbreekt bedrijfsblindheid, helpt knelpunten te benoemen en oplossingen te bedenken. En minstens even belangrijk: het creëert enthousiasme in het projectteam.

Sleutel tot succes

Dat doorgronden van het proces in combinatie met het gezamenlijke enthousiasme is de sleutel tot succes. Want na afloop van een project of implementatie vertrekken wij echt weer naar Hengelo. De eigen medewerkers die achter blijven moeten het dan doen. Ga dus altijd op zoek naar de verschillen, ook al kost dat in het begin wat tijd. Uiteindelijk zal blijken dat je dan pas echt meer uit je bedrijf haalt en het resultaat er stukken beter van wordt.

Meer weten over wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Stel je vraag

Facebook Linkedin
Plan een vrijblijvend gesprek.

Gratis gesprek