Het kan er wel even tussendoor toch?

Auteur:
Frank Westervoorde
Leestijd: 6 min.
Geplaatst op 19 februari 2018
Terug naar overzicht

Als ondernemer krijgt u er wekelijks, soms zelfs dagelijks mee te maken; de ad hoc vraag. Kan het er even tussendoor? Eigenlijk liever nog gisteren dan vandaag? Het antwoord is ons allemaal bekend; ja hoor, dat kan, natuurlijk. Allemaal weten we dondersgoed dat we dit antwoord (te vaak) geven zonder precies te weten wat de consequenties zijn. Want ja, die klant wilt u niet afwimpelen, toch?

De impact van ‘ja’ zeggen

Helaas heeft dit ‘klantvriendelijke’ altijd effect op de organisatie, met name de werkvloer. Daar moet de boel totaal op z’n kop. Lopende orders moeten worden onderbroken, materiaal met spoed besteld, machines anders ingetseld en ga zo nog maar even door. Zomaar ‘ja zeggen’ tegen een spoedklus, zonder te kijken naar de capaciteit op de werkvloer en de geplande orders, heeft dus behoorlijk wat impact.

Inbreuk op de planning

Met ‘ja’ zeggen tegen de ene klant, helpt u hem, maar benadeelt u vaak ook een ander. Werkelijk iedere inbreuk op de planning heeft gevolgen voor het hele bedrijf. Andere orders blijven langer liggen, waardoor deze klanten langer wachten en de kosten oplopen. Is dit alles die ene spoedklus waard? Vaak niet.

Blijf in control

Zomaar nee zeggen dan, tegen iedere spoedklus? Dat hoeft gelukkig ook weer niet. De oplossing? Waar het omgaat, is de impact van de spoedklus op de lopende orders. Zijn deze inzichtelijk en uitvoerbaar, dan weet u dat u de spoedklus kan accepteren. Zo blijft u in control!

Meer weten over dit onderwerp? Bel of mail ons gerust. Wij staan voor u klaar.

Stel je vraag

Facebook Linkedin
Plan een vrijblijvend gesprek.

Gratis gesprek