Hoe gezond is uw bedrijf?

18 april 2018
Beebold-Hoe-gezond-is-uw-bedrijf

Hoe gezond is uw bedrijf? De belangrijkste vraag voor iedere ondernemer natuurlijk, want daar doet u het voor: winst maken. Het liefst zoveel en zolang mogelijk. Maar hoe bepaalt u het? Is dat aan het einde van het jaar het vergelijk tussen enerzijds de inkomsten en anderzijds de kosten? Bij een positieve resultante bent u tevreden? Of zijn de onderliggende aspecten die zorgen voor de winst belangrijker? Heeft u hier wel zicht op?

Wat zijn de oorzaken?

Meetpunten bieden u inzicht in het verloop van uw bedrijfsprocessen. Deze meetpunten verschillen deels per organisatie, maar er zijn gemeenschappelijke delers aan te wijzen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de kostprijs, doorlooptijd van orders en veelvoorkomende klachten. Veel ondernemers denken (te) vaak; ik verkoop voldoende, dus het gaat wel goed. Zij missen echter inzicht in achterliggende processen en worden vaak aan het eind van een boekjaar overvallen door tegenvallende resultaten. “We hadden het toch zo druk?” Meetpunten op diverse vlakken binnen bedrijfsprocessen voorkomen dit en houden u continue up-to-date. Zo kunt u tijdig bijsturen daar waar nodig.

Mogelijke gevolgen

Wat kan er gebeuren als u geen juist inzicht heeft? Zomaar twee voorbeelden… Stelt u zich eens voor; een groot gedeelte van uw transporten gaat incompleet of incorrect de deur uit naar de klanten. Met als gevolgen: ontevreden klanten, monteurs die moeten wachten, extra transport- en handelingskosten, etc. Allemaal vermijdbare kosten. En wat denkt u van het ontbreken van correcte kennis over de kostprijs van uw producten? Zijn de verkoopprijzen hier wel op afgestemd of verkoopt u uw producten met verlies?

Voorkomen is beter dan genezen

Dit soort doemscenario’s kunt u voorkomen, door de processen die voor u het belangrijkst zijn, te meten en te optimaliseren. Niets meer en niets minder. Maar beperk het aantal meetpunten hierbij wel. Niemand is gebaat bij een stortvloed aan meetdata, want dan ziet u door de bomen het bos niet meer. Meet gericht en bewust.

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van uw meetpunten en het optimaliseren van de processen? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de auteur
Frank Westervoorde Zijn motto’s zijn: meedenken met de ondernemer, buiten de bestaande paden en bekende kaders treden, kritische vragen stellen en uitdagen. Dit alles om bedrijven op een hoger niveau te laten acteren. Hij is medeoprichter en eigenaar van BeeBold.
Gratis
whitepaper
APK voor ERP-systemen
Privacy melding:
uw gegevens worden verzameld t.b.v. het versturen van de whitepaper.