Bent u druk met de juiste dingen?

16 mei 2018
Beebold-Bent-u-druk-met-de-juiste-dingen

Hoe gaat u met veranderingen om? Enerzijds houdt de mens niet van veranderingen; het liefst houden we alles zoals het is. Anderzijds willen we bijblijven en volgen we halsoverkop diverse trends. Het liefst allemaal tegelijk. U herkent het misschien wel. U wilt mee met de laatste producten, efficiënter werken en voldoen aan de wensen van uw klanten. Maar, dit alles staat haaks op wat uw mensen aankunnen. Te veel veranderingen beklijven immers niet in de organisatie. Daar ontstaat: ‘half werk’. Met als gevolg dat er niets verandert of dat het lang duurt.

Tijd = Goud

Veranderingen moeten landen bij mensen, dat is nu eenmaal ‘menseigen’. We hebben de tijd nodig om ons aan te passen. Een organisatie dus ook. Vaak wordt iets nieuws op vrijdag bedacht, dit op maandag uitgevoerd en op dinsdag volgt alweer een volgend plan. Dat werkt niet. Mensen hebben tijd nodig om te wennen, anders blijft het simpelweg niet ‘hangen’.

Ga voor focus

In organisaties zien we vaak veel veranderingstrajecten tegelijkertijd lopen. De mensen die deze trajecten trekken, vormen vrijwel altijd dezelfde groep. Bestaande uit: hoofden van dienst, teamleiders, proceseigenaren, applicatiebeheerders etc. Ondertussen gaat hun gewone werk ook door, met als gevolg; een verlies van focus. Ons advies: verander liever 2 zaken goed, dan 10 zaken half.

Houd uw doelstelling in het oog

Hoe maakt u een keuze in de doorvoer van veranderingen? Wat doet u als eerste, tweede, etc? Eenvoudig; veranderingen die gekoppeld zijn aan 1 of meerdere doelstellingen van uw organisatie, zijn het belangrijkst. Het realiseren van de doelstellingen zorgt voor uw bestaansrecht en alles wat daarvoor nodig is, krijgt een hoge prioriteit. Zorg er wel voor dat de doelstellingen concreet geformuleerd zijn en maximale planningshorizon hebben van een tot twee jaren.

Wilt u meer weten over het slim selecteren en doorvoeren van veranderingen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor u klaar.

Over de auteur
Frank Westervoorde Zijn motto’s zijn: meedenken met de ondernemer, buiten de bestaande paden en bekende kaders treden, kritische vragen stellen en uitdagen. Dit alles om bedrijven op een hoger niveau te laten acteren. Hij is medeoprichter en eigenaar van BeeBold.
Gratis
whitepaper
APK voor ERP-systemen
Privacy melding:
uw gegevens worden verzameld t.b.v. het versturen van de whitepaper.